Magnézium. Prečítajte si, prečo je pre ľudský organizmus také dôležité

Magnézium nie je len jedným z chemických prvkov v periodickej tabuľke, ale pre život nenahraditeľnou minerálnou látkou. Podieľa sa na množstve dôležitých fyziologických procesov v rámci bunky, pričom sa nachádza hlavne v kostiach, svaloch a mäkkých tkanivách. Prečítajte si, prečo je dôležité prijímať dostatok magnézia a aká je jeho odporúčaná denná dávka.

Význam magnézia pre telo

Horčík alebo inak nazývaný aj magnézium je štvrtým najrozšírenejším minerálom v ľudskom organizme. Aktívne sa zúčastňuje viac ako stoviek enzymatických reakcií, transkripcie DNA, RNA, proteosyntézy či štiepenia mastných kyselín. Vyniká schopnosťou blokovať prienik vápnika do srdcových a svalových buniek, čím eliminuje vznik svalových kŕčov a reguluje kontrakciu svalstva. Nemožno však podceniť ani význam magnézia pri syntéze bielkovín a metabolizme glukózy, na ktorom sa aktívne podieľa.

Prečo je dôležité prijímať dostatok magnézia?

S prihliadnutím na dôležitosť magnézia pri základných fyziologických procesoch, jeho nedostatočný príjem (hypomagnézia) negatívne vplýva na fungovanie viacerých častí ľudského tela. Zo začiatku sa zvykne prejaviť bolesťami hlavy a únavou, ktorá môže postupne vyústiť až do porúch srdcového rytmu, tachykardie alebo svalových kŕčov. Pomôcť vám môže aj pri problémoch so spánkom. Najčastejšou príčinou hypomagnézie nie sú len nesprávne stravovacie návyky, ale i cukrovka, cirhóza pečene, prípadne iné ochorenia, pri ktorých dochádza k zvýšeným stratám horčíka.

Odporúčaný denný príjem

Odvíja sa tak od pohlavia, ako aj veku, fyzickej kondície a aktuálneho zdravotného stavu. Dospelým mužom sa odporúča prijať 400 – 420 mg magnézia denne. U žien je to trošku menej, približne 350 mg. Podstatne viac horčíka však potrebujú dospievajúce deti, tehotné ženy a starší ľudia, u ktorých sa vekom znižuje vstrebávanie horčíka o 30 %.

Ako si doplniť magnézium?

Doplniť chýbajúce magnézium si môžete prostredníctvom výživových doplnkov či už vo forme klasických alebo šumivých tabliet. Zatiaľ čo šumivé tablety majú podstatne rýchlejšiu vstrebateľnosť, klasické tablety sú určené skôr na dlhodobejšie užívanie. Vrátane doplnkov stravy majú vysoký podiel magnézia aj niektoré druhy potravín, ako orechy, tuniak, banány, kuracie mäso či čerstvá listová zelenina.